شماره 1 (آبان ماه 1351)
دفتر اول سینما:
گفتگویی با گلوبر روشا/میشل دولاهه، پیر کاست، ژان ناربونی/ترجمۀ محمد هادی فقیهی
مقاله ای از آیزنشتین درباره فیلم آقای لینکلن جوان اثر جان فورد/ترجمۀ هوشنگ طاهری
کاوشی کوتاه در سینمای سیاهان/دبلیو. آی. اسکوبی/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
از نامه های همشهری/اکبر رادی
ژان لوئی اشتراب/ریچارد روود/آزیتا به نگار
چارلی در مقابل اسکار/ریچارد شیکل/ترجمۀ پرویز شفا
هنرپیشه در سینما و تئاتر/پرویز تاییدی
اغواگری در سینما/گوردون گو/ترجمۀ کامران فانی
هیچکاک بعد از جنون/؟/ترجمۀ پرویز دوایی
سینمای نو در اروپای شرقی/؟/ترجمۀ خسرو هریتاش
بازی های ممنوع/رنه کلمان/ترجمۀ قاسم صنعوی
معرفی کتاب های سینمایی
یادداشت فیلم:
کالبدشکافی رگبار/اسماعیل خوئی
رگبار از دیدگاهی دیگر/احمد محمود
لیر شکسپیر و لیر کوزینتسف/حسن بایرامی
تپلی، فیلمی دو شخصیته/محمد تهامی
نگاهی به فیلم های مسعود کیمیایی (1) داش آکل، اسطوره ای در حال زوال!/بهمن مقصودلو
نگاهی به فیلم های مسعود کیمیایی (2) بلوچ، آغاز انحطاط یا پایان راه/بهمن مقصودلو
دفتر دوم تئاتر:
تئاتر مستند/غلامحسین ساعدی
در تئاتر انقلابی رخ نداده است/ژان پل سارتر/ترجمۀ مصطفی رحیمی
تئاتر در ترکیه/ نوید ئوز دوغرو /ترجمۀ اسماعیل عباسی
نقد تئاتر:
دو در و یک نیمکت و یک بازی/ناصر ایرانی
نگاهی به تئاتر در آغاز فصل/حسن بایرامی
شماره 2 و 3 (دی ماه 1351)
دفتر اول سینما:
سینمای ملی برزیل(با معرفی گلوبر روشا)
گفتگویی با گلوبر روشا(قسمت دوم)/ میشل دولاهه، پیر کاست، ژان ناربونی /ترجمۀ محمد هادی فقیهی
بررسی تاریخ سینمای ژاپن/منوچهر افتخاری
هفت سامورایی/دونالد ریچی/ترجمۀ کامران فانی
هیولاهای درون/مارگارت تارات/ترجمۀ سعید حمیدیان
یک طرح/اردشیر محصص
سینمای سیاسی در آمریکای لاتین/دیوید ویلسن/ترجمۀ کریم رشیدیان
گراهام گرین درباره فیلم سخن می گوید/جودی آدامسون/ترجمۀ کامبیز ویدا
دربارۀ عیسی مسیح(فیلمنامه ای از کارل درایر)/دیوید بوردول/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
فیلموگرافی کارل درایر
ریشه یابی یاس در سینمای ایران/محمد تهامی
لطفاً همبرگر را جای هنر هفتم نبلعید/حسن تهرانی
آیزنشتاین و عواطف دیرنده تماشاگر/یوری داویدوف/ترجمۀ ح. اسدپور پیرانفر
ریشه های زبان هنر/احمد فتوحی
صحرای سرخ(فصلی از یک فیلمنامه)/میکل آنجلو آنتونیونی/ترجمۀ هوشنگ طاهری
صبح می دمد(فصلی از یک فیلمنامه)/؟/ترجمۀ قاسم صنعوی
زوال منابع مالی سینمای ایران/اسماعیل نوری علاء
گفتگویی با نصرت کریمی/حسن بایرامی-محمدعلی هاشمی-بهمن مقصودلو
اسطوره و انسان/گوردون گو/ترجمۀ ابوالحسن تهامی نژاد
طنز تلخ پرستون استورجس/پرویز شفا
فرانسوا تروفو پاسخ می دهد/پیر آژام/ترجمۀ پرویز کیمیاوی
نقد فیلم:
پستچی، فیلمی البته “متفاوت” و به ویژه برای روشنفکر در حال توسعه!/هوشنگ کاوسی
پستچی، آنچنان که من دیده ام/ناصر ایرانی
جنون/بیژن مهاجر
باغ فینزی کونتینی/عبدالرضا حریری
باغ فینزی کونتینی/آلکس استوارت/ترجمۀ جلیل روشندل
بزرگمرد کوچک/محمد تهامی نژاد
دفتر دوم تئاتر:
کار هنرپیشه بر نقش/استانیسلاوسکی/ترجمۀ پرویز تائیدی
تئاتر در ترکیه(دوره جدید)/نوید ئوز دوغرو/ترجمۀ اسماعیل عباسی
آزادی شیطانی/رابرت گی رز/ترجمۀ ج. نوائی
مدخلی بر یک قیاس/بهرام بیضائی
نقد تئاتر:
ناگهان…./حسن بایرامی
شماره 4 (تیر ماه 1352)
سینمای وسترن
تاریخ سینمای وسترن/روی پیکارد/ترجمۀ جمشیداکرمی
وسترن اروپائی/؟/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
وسترن تلویزیونی/؟/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
کارگردانان بزرگ وسترن/؟/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
چهره های واقعی وسترن/؟/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبائی
فهرست وسترن های آمریکائی/خسرو احمدی
فهرست وسترن های اروپائی/؟/ترجمۀ جلیل روشندل
وسترنر/؟/ترجمۀ پرویز شفا
سرجو لئونه/ترجمۀ بیژن خرسند
زندگی و فیلموگرافی جان فورد/محمد شهرزاد
شماره 5 (دی ماه 1352)
دفتر اول سینما:
ریشه یابی یاس(قسمت دوم) /محمد تهامی نژاد
بنای سینما و فیلم سینما/فریدریش هانسن لووه/ترجمۀ خسرو سینایی
باد از شرق: گودار و روشا در تقاطع/جیمز روی مک بین/ترجمۀ کریم رشیدیان
در جستجوی سینمای ملی/اسماعیل نوری علاء
سینما به روایت هیچکاک/فرانسوا تروفو/ترجمۀ پیام(پرویز دوایی)
سینمای چکسلواکی/آنتونین لیم/پرویز شفا
راشومون به عنوان هنر مدرن/پارکر تایلر/ترجمۀ عبداله تربیت
سینمای لهستان/هوشنگ طاهری
فیلم های عروسکی و نقاشی متحرک/نصرت کریمی
گریگوری کوزینتسف/؟/ترجمۀ کامران فانی
ستاره ها به چه دردی می خورند؟/حسن تهرانی
یک تراژدی آمریکایی/سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین/ترجمۀ مسعود اوحدی
سینمای متعهد/الکساندر کاراگانف/بهاءالدین خرمشاهی
تحلیل فیلم:
هشتمین روز هفته-وقتی که هفته هشت روز باشد/غلامحسین ساعدی
تریستانا/بهمن مقصودلو
مکبث-کندوکاوی در ازرش های یک تراژدی…/حسن بایرامی
نگاهی به دومین جشنواره جهانی فیلم تهران/هوشنگ طاهری
دفتر دوم تئاتر:
یونسکو و نمایشنامه درس/محمود مهدیان
چراغی در برابر بدل چینی(نمایشنامه)/جواد مجابی/طرح ها: اردشیر محصص
شماره 6 (اسفند ماه 1352)
نقد فیلم در ایران
فصل اول
تاریخچه نقد فیلم در ایران/محمد تهامی نژاد
فصل دوم
اصول نقد فیلم/ارنست لیندگرن/اقتباس و برگردان ابوالحسن علوی طباطبائی
تشخیص انتقادی فیلم/کلارا برنجر/ترجمۀ ش-ناظریان
انتقاد از فیلم و نقد هنری/فریدون هویدا
در مقام یک منتقد، چند کلمه درباره سینما/کیومرث وجدانی
فصل سوم
الف-شروع نقد جدی:
دون ژوان/طغرل افشار
لغزش/هوشنگ کاوسی
اتللو/ش-ناظریان
شب نشینی در جهنم/فرخ غفاری
ب-شکوفایی نقد:
زندگی شیرین/هژیر داریوش
یک شکسپیر و دو هاملت/هوشنگ کاوسی
پنجره رو به حیاط/کیومرث وجدانی
هشت و نیم/جمشید ارجمند
الدورادو/شمیم بهار
تریستانا/پرویز دوائی
فصل چهارم
الف-نگاهی به فیلم های داریوش مهرجوئی
گاو-در یک قدمی یک فیلم فوق العاده/هوشنگ کاوسی
هالو/بیژن خرسند
پستچی-فیلمی البته “متفاوت” و به ویژه برای روشنفکر در حال توسعه!/هوشنگ کاوسی
ب-نگاهی به فیلم های مسعود کیمیائی
از بیگانه بیا تا رضا موتوری/بیژن خرسند
از داش آکل تا بلوچ- الف-داش آکل، اسطوره ای در حال زوال!؛ ب-بلوچ، آغاز انحطاط یا پایان راه/بهمن مقصودلو
ج-نگاهی به تنها فیلم بلند هژیر داریوش
بیتا-نقبی به سوی ابتذال مطلق/هوشنگ طاهری
فصل پنجم
یک نقداستثنائی
زن باکره/ابراهیم گلستان
فصل ششم
شباهت های خجالت آور در نقد
پدیده ای فجیع در ایران به نام انتقاد فیلم/بهمن طاهری
تکذیب این ادعا واقعاً خیلی رو می خواهد/جمشید اکرمی
پرونده متقلّبین نقد فیلم را ورق می زنیم/شهریار خزاعی
و چند نمونه دیگر از این منتقد ناخنک زن/بهمن مقصودلو
جایزه بهترین منتقد سینمائی به آقای فریدون…/بهمن مقصودلو
هفتمین هنر(جلد هفتم ویژه سینما تئاتر)
تولد نئورئالیسم ایتالیا/انو پاتالاس، اولریش گرگور/ترجمه هوشنگ طاهری
کم و کیف دشواری های سینمای ایران/بیژن مهاجر
سینمای پلیسی/فیلیپ فرنچ/ترجمۀ ابوالحسن علوی طباطبایی
درس هایی از ادبیات/سرگئی آیزنشتاین/ترجمۀ کریم رشیدیان
از نفس افتاده/ژان لوک گودار/ترجمۀ سروش حبیبی
درون مایه ها و برون مایه ها در آثار بونوئل/ریموند دورگنات/ترجمۀ سیروس وقایع نگار
بررسی و تحلیل کار یک سناریست-رابرت بولت/احمد امینی
سینمای کریستف زانوسی/بولسلاو میچالک/ترجمۀ بهمن مقصودلو
بازگشت کارآگاه خصوصی/بیژن خرسند
سینمای آلن رنه/جان راسل تیلور/ترجمۀ باربد طاهری
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.